Het afstellen van een derailleur klinkt moeilijk en je hebt dan ook al snel de neiging om naar de fietsenmaker te gaan. Vaak is dit een goede keuze, want de fietsenmaker heeft hier natuurlijk verstand van. Maar mocht je geen fietsenmaker direct in de buurt hebben of a la minuut je derailleur af moeten stellen, dan is het handig om te weten hoe je een derailleur naar wens kan afstellen.
Het is belangrijk dat zowel je voor- als achterderailleur goed zijn afgesteld. Na regelmatig fietsen komt het namelijk vaak voor dat de derailleur niet meer recht onder het goede tandwiel staat als je schakelt. Je herkent dit aan het ratelende geluid van de ketting. Mocht dit het geval zijn dan weet je dat het tijd is om je derailleur beter af te stellen.
Gereedschap
Geen zorgen, voor het afstellen van je derailleur heb je geen speciaal fietsgereedschap nodig. Je hebt nodig een Kleine kruiskopschroevendraaier en een imbussleutel 5mm. Ook handig is om smeermiddelen bij de hand te houden. De kruiskopschroevendraaier en imbussleutel vind je uiteraard ook op de meeste multitools.
Achterderailleur afstellen
Leg de ketting achter op het kleinste tandwiel en voor op het grootste tandwiel. Vervolgens trek je de derailleurkabel met je hand op spanning en schroef je deze vast met de imbussleutel. De kabel staat nu op spanning. Nu is het zaak om te bepalen wat de uiterste grenzen zijn.
Je hebt de ketting achter op het kleinste tandwiel liggen en voor op het grootste tandwiel, oftewel de hoogste versnelling van je fiets. Met de H stelschroef op je achterderailleur kan je ervoor zorgen dat de derailleur recht onder het kransje komt te staan. Om de derailleur naar buiten te draaien draai je linksom, om de derailleur naar binnen te draaien draai je de schroef rechtsom. Probeer de derailleur precies onder het tandwiel te zetten om de ketting zo soepel mogelijk te laten lopen.
Vervolgens ga je de laagste versnelling instellen. Schakel de ketting voor op het binnenblad en bij een triple op het middelste blad. Achter schakel je de ketting naar het grootste tandwiel. Met de L stelschroef bepaal je het bereik van het kleinste verzet. Door te draaien aan de schroef kan je ervoor zorgen dat de derailleur recht onder het tandwiel komt. Linksom draaien zorgt er voor dat de derailleur dichter naar binnen komt. Zorg ervoor dat deze niet te dicht op het wiel gezet wordt, want dan heb je kans dat de ketting tijdens het schakelen tussen de cassette en het wiel valt.
Door het afstellen van de kabelspanning kan je vervolgens het schakelen nog iets soepeler laten verlopen.
Voorderailleur afstellen
Bij het afstellen van de voorderailleur check je eerst of de hoogte juist is.
Ook bij het afstellen van de voorderailleur krijg je te maken met twee stelschroefjes met de letters ‘H’ (high) en ‘L’ (low).
Je begint met de ketting op het kleine voorblad en achter op het grootste tandwiel. Draai vervolgens de schroef met letter ‘L’ tot de voorderailleur 1 mm. van de ketting afstaat. Zit de ketting aan de binnenkant tegen de kooi aan, dan draai je de schroef linksom om de derailleur iets naar binnen te zetten. Draai de schroef rechtsom als de ketting tussen het frame en het crankstel valt. In dat geval moet de derailleur iets naar buiten.
Vervolgens zorg je dat de ketting op het grote tandwiel voor ligt en de het kleinste tandwiel achter. Met de ‘H’ schroef zet je derailleur tot 1 mm. van het kettingblad. Linksom draaien zorgt ervoor dat de derailleur naar buiten gaat, rechtsom naar binnen.
Op zoek naar een nieuwe derailleur? Ze zijn voordelig te koop bij Bol.com
Uiteraard is een video uitleg in dit geval veel handiger bij een derailleur afstellen, daarom hier nog een paar video’s die je helpen bij het afstellen van een derailleur.