Getest: Thule Outride 561 review

Thule outride 561

Voor een fietstrip in het buitenland had ik een fietsendrager nodig voor mijn racefiets, een Bianchi Impulso Ultegra 10sp Triple. De keuze viel al snel op een dakfietsendrager, wegens het ontbreken van een trekhaak. Een tweede voorwaarde was dat de fiets zo min mogelijk schade zou lijden tijdens het vervoer. Aan deze eis voldeed de Outride 561 van Thule het beste, omdat dit de enige dak fietsendrager is waarbij de je fiets monteert op de voorvork. Het frame lijdt dan ook geen schade zoals dat bij andere fietsendragers, waarbij de fiets middels een stang aan het frame wordt vastgemaakt, wel het geval kan zijn.

Het in elkaar zetten van de Thule Outride 561

Review van de Thule Outride 561Je ontvangt de Thule Outride 561 in een grote langwerpige doos. In de doos vind je de fietsendrager, een zakje met onderdelen en inbussleutel en een gebruiksaanwijzing. Hoewel de gebruiksaanwijzing niet op alle punten even duidelijk is, is er met name één ding waar je op moet letten bij het in elkaar zetten. Namelijk welke dakdragers je op je auto hebt liggen. Afhankelijk hiervan kies je de juiste bevestiging voor je fietsendrager. Nadat je alles hebt gemonteerd zoals in de gebruiksaanwijzing staat heb je wellicht het gevoel dat het allemaal wel erg losjes in elkaar zit, met name omdat de ijzeren klipjes wat losjes aan de drager hangen. Ook bij mij ging dit even door mijn hoofd, maar ik kan je geruststellen eenmaal geklemd aan de dakdrager zit het als een erg stevig geheel en blijkt dat je het geheel op de juiste wijze in elkaar hebt gezet.

Totale montage-tijd: tussen de 20 en 30 minuten

Montage Thule Outride 561 op de dakdrager

Na het in elkaar zetten zet je de Thule outride eenvoudig vast met de ijzeren klem voor en de ijzeren klem achter. Indien het geheel nog wat los zit, dan kun je de schroef nog iets vaster in de klem draaien. Op de voorste klem zit tevens een slotje, zodat de fietsendrager niet gestolen kan worden. Je plaatst de fietsendrager uiteraard met het gedeelte waar de voorvork op komt naar voren.

Montage van de fiets op de Outride 561 fietsendrager

Nadat je het voorwiel van de fiets hebt gehaald plaats je de gehele fiets met het achterwiel op de fietsendrager. Vervolgens zet je de voorvork in de voorvorkhouder en kun je afhankelijk van de dikte van de voorvork bepalen hoe strak deze moet worden vastgeklemd. Na wat passen en meten zet je de voorvork vast en zet de klem op slot, zodat ook de fiets vaststaat tegen diefstal. Ten slotte zet u het achterwiel vast middels de bevestiging aan de achterkant. Vervolgens dien je goed te controleren of de fiets vast zit en niet kan bewegen of losschieten. Indien de fiets nog kan bewegen op de drager is er ergens in de montage iets fout gegaan en dien je alle stappen nogmaals na te lopen. Naar mijn mening is het een geweldig eenvoudig en veilig systeem om je fiets mee te vervoeren. Als het eenmaal goed functioneert is het mogelijk om de fiets in een halve minuut vast te zetten voor vervoer!

Voordelen Thule Outride 561

  • Fiets vangt minder wind en dus minder brandstofverbruik
  • Voorkomt beschadiging van je (dure) fietsframe
  • Gemakkelijk te monteren op verschillende dakdragers
  • Fiets binnen een halve minuut er op en er af!!!

Nadelen

  • Het wiel moet je nog los in de auto mee vervoeren. Het is mogelijk om hiervoor een wieltas aan te schaffen, ter voorkoming van schade aan het wiel. Een andere mogelijkheid is om een wieldrager aan te schaffen, zodat het wiel naast je fiets op het dak kan worden vervoerd.
  • De fietsendrager moet je voor gebruik nog in elkaar zetten.
  • Iets duurder dan andere dak fietsendragers van bijv. Thule

Waar kopen?

Met onderstaande webshops hebben wij goede ervaringen:

coolblue