Mio Cyclo 405 review

De Mio Cyclo 405 is een mooie combinatie van fietsnavigatiesysteem en fietscomputer. Zowel voor het navigeren van je route als voor het registreren van je snelheid, hartslag en andere trainingsgegevens kan je de Mio Cyclo gebruiken. De Mio Cyclo 405 is dan ook een navigatiesysteem voor de sportieve fietser die alles over zijn training of fietsrondje wil weten. Maar ook voor de toerfietser is dit een snel werkend navigatiesysteem waarmee je

Het is mogelijk om de Mio Cyclo 405 te koppelen met je smartphone, zodat je smartphone meldingen op je navigatiesysteem ontvangt en je trainingsgegevens met Strava kan delen.

Bij de Mio Cyclo 405 HC wordt een hartslagmeter, snelheidssensor en cadanssensor meegeleverd.

Mio Cyclo 405 in het kort

  • Navigeer naar een adres of POI (Points of Interests).
  • Met de Surprise me functie kan je op basis van afstand of tijd de Mio Cyclo 405 een interessante route laten kiezen naar een adres, POI of punt op de kaart.
  • Vooraf geïnstalleerde landkaarten van alle Europese landen.
  • Met de meegeleverde hartslag- en cadanssensor krijg je inzicht in de intensiteit van je training en je conditie. Op het Dashboard ben je continue op de hoogte van al je trainingsgegevens zoals snelheid, afstand, calorieën en hellingpercentages.
  • Met de trainingsfunctie kan je een trainingsdoel instellen. Je kan trainen op basis van afstand, tijd, calorieën, HS-zone en Vermogens-zone.
  • Met het touchscreen bedien je de Mio Cyclo 405 op eenzelfde wijze als je smartphone en tablet.
  • Het 4-inch touchscreen is voorzien van anti-glare, zodat het ook in de zon goed af te lezen is.
  • Accuduur: 15 uur.
  • IPX7 gecertificeerd (Waterdicht)
  • Reeds geïnstalleerde routekaarten voor 38 Europese landen.
  • Eenvoudig monteren op het stuur middels tiewraps.
  • Meldingen van je smartphone worden getoond op het navigatiesysteem. Bijvoorbeeld Whatsapp berichten en Smsjes.
  • Fietsgeschiedenis voor het vergelijken van trainingen.
  • Integratie met Strava mogelijk.
  • Barometrische hoogtemeter

Plus- en minpunten Mio Cyclo 405

+ Vooraf geïnstalleerde kaarten van alle landen in Europa.
+ 15 uur accuduur.
+ Met de Points of Interest navigeer je naar handige punten als geldautomaten, restaurants en campings.
+ Eenvoudig te bedienen touchscreen.
+ Snel gemonteerd en klaar voor gebruik.
+ Mogelijkheid om met de Mio Cyclo 405 HC snelheid-, cadans en hartslag te meten via meegeleverde sensoren.

Kaarten zijn niet uitbreidbaar voor het fietsen op andere continenten.
De meegeleverde stuurmount is niet bij iedere stuurvorm stabiel te monteren, de twee meegeleverde rubbertjes passen goed bij de meest voorkomende sturen, maar bij een afwijkend stuur is dit niet het geval. Mocht je de Mio Cyclo 405 niet in het midden van het stuur kunnen monteren, dan is het aan te raden om de Mio Cyclo Bike Mount Plus aan te schaffen. Deze zorgt ervoor dat het navigatiesysteem steviger op het stuur zit.
Geen intervaltraining mogelijk
Geen Wifi

Wij raden aan om te kiezen voor de opvolger van de Mio Cyclo 405, de Mio Cyclo Discover Plus. Deze heeft verbeterde specificaties en meer mogelijkheden.

Mio fietsnavigatie is verkrijgbaar bij Coolblue & Bol.com.

Review Mio Cyclo 405

Montage op de fiets

Het monteren van de Mio Cyclo 405 op de fiets is eenvoudig. Ik heb de Mio Cyclo in eerste instantie op mijn E-bike gemonteerd. Je krijgt twee rubberen kussentjes meegeleverd, aan de hand van de gebruiksaanwijzing maak je vervolgens de keuze welk rubberen kussen ervoor zorgt dat de fietsbeugel het beste vastzit. Met de twee tie-wraps zet je de fietsbeugel vervolgens zo strak als mogelijk vast. Vervolgens draai je het apparaat op de stuurhouder en na het fietsen of tijdens een pauze haal je het navigatiesysteem in een paar tellen weer van de stuurhouder af.

Ook heb ik het navigatiesysteem op mijn racefiets gemonteerd. De beste plek op de racefiets is op het midden van het stuur, daar zit de Mio Cyclo 405 erg stevig en ziet het er het mooiste uit op de racefiets.

Installatie / Profielen

Als je de Mio Cyclo 405 voor de eerste keer opstart worden je een aantal vragen gesteld voor het instellen van het navigatiesysteem. Zo is het mogelijk om een profiel aan te maken dat volledig aansluit op het type fiets waarop je rijdt. Je kan onder meer type fiets, gewicht van de fiets, je eigen gewicht en geboortedatum invullen, zodat aan de hand van deze gegevens je trainingsgegevens beter kunnen worden geanalyseerd en je genavigeerd wordt via wegen die voor jouw type fiets geschikt zijn. Bij een mountainbike worden bijvoorbeeld onverharde wegen meegenomen, terwijl bij een racefiets enkel via verharde wegen zal worden genavigeerd. Rij je op verschillende fietsen met de Mio, dan is het mogelijk om verschillende profielen per fiets of per persoon aan te maken.

Shimano DI2

Heb je een Shimano groepset met Di2, dan is het mogelijk om ook deze gegevens in te lezen met de Mio Cyclo 405. Hiervoor heb je wel de Shimano Di2 ANT+ Unit nodig, die niet standaard wordt meegeleverd. De draadloze unit speelt alle voor een fietscomputer interessante informatie door aan de Mio Cyclo 405. Daarnaast kan je het batterijniveau zien en de huidige versnelling.

* We hebben deze functie helaas niet kunnen testen

Opstarten en snelheid

Ik was erg benieuwd naar de snelheid van het apparaat. Op internet had ik al verschillende reviews gelezen van Mio gebruikers die niet tevreden waren over de snelheid. Volgens een aantal fietsers duurde het opstarten te lang, dit zou bijna tien minuten duren las ik. Tijd dus om de stopwatch erbij te pakken. Ik klok een tijd van 24 seconden, waarna je het apparaat direct zonder vertraging kan gebruiken. Het opstarten is qua tijd dus te vergelijken met een smartphone, niet storend wat mij betreft dus.

Ook over de reactiesnelheid van het touchscreen waren enkele klachten. Wellicht dat ik een vernieuwd model heb ontvangen, maar ook het navigeren door de menu’s gaat zonder vertraging. Ook als ik een adres intyp dan wordt het adres vrijwel direct getoond door het navigatiesysteem. Een druk op de knop GO en binnen enkele seconden heeft deze een geschikte route gevonden, bij een route van 200 kilometer was er binnen 10 seconden een geschikte route gevonden.

GPS ontvangst

Een andere klacht die ik op internet las was de GPS ontvangst. Waarschijnlijk hebben wij in Noord-Brabant de beste satellieten ter wereld, want vrijwel direct komt er een verbinding tot stand met meerdere satellieten.

Touchscreen & knoppen

  • Met het touchscreen kan je tikken op de grote buttons en vegen naar het volgende scherm.
  • Als je een landkaart geopend hebt, dan is het door twee keer te tikken mogelijk om in- en uit te zoomen.
  • Met de fysieke knoppen rechts kan je het apparaat in- en uitschakelen, de helderheid aanpassen, de activiteit pauzeren, stoppen of annuleren en een nieuwe ronde starten.

Het bedienen van de Mio Cyclo 405 is erg intuïtief. Met een beetje logica is het apparaat eenvoudig en snel te bedienen, zonder dat je daar een gebruiksaanwijzing bij nodig hebt.

Beeldscherm

Het beeldscherm was in eerste instantie niet erg goed af te lezen. Dit kwam omdat deze standaard een lage helderheid stond ingesteld. Via Instellingen –> Systeem –> Scherm –> Helderheid is dit direct verholpen en kan je ook bij felle zon het scherm goed aflezen. Je kan in dit scherm ook meteen de schermvergrendeling uitzetten. Ik vond het namelijk storend dat ik iedere keer na 30 seconden weer opnieuw moest ontgrendelen. De schermvergrendeling heb ik daarom snel uitgezet en ook de schermverlichting gaat niet meer automatisch uit.

Batterijduur

De batterijduur is met 15 uur, bij een volledig opgeladen batterij, meer dan voldoende voor twee dagen fietsen.

Fietsnavigatie

Navigeren naar een adres of POI

De voor mij belangrijkste functie is het navigeren naar een adres. Het invoeren van het adres gaat zonder haperingen en het is zelfs mogelijk om een specifiek huisnummer op te geven zodat je tot aan de deur wordt genavigeerd. Binnen een paar seconden heeft het apparaat een route berekend en krijg je een overzicht van de afstand, moeilijkheidsgraad (aantal bergen) en hoogtemeters. Door op de kaart te klikken krijg je meteen een overzicht van de geplande route. Met een klik op de knop GO gaat je routebegeleiding van start. Wil je een tussenstop toevoegen, dan ga je opnieuw naar het hoofdmenu en navigeer je naar een nieuw adres. Er wordt dan gevraagd of je een tussenstop wilt toevoegen. Het maximale aantal kilometers in één route is 200 kilometer.

Ben je niet bekend in de regio, dan is navigeren naar een Point of Interest ook een erg handige optie. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een geldautomaat, fietsenwinkel of restaurant? Via de functie POI kan je in de omgeving zoeken naar een POI uit bepaalde categorie.

Route fietsen

Online worden er door andere fietsers verschillende routes gedeeld in Nederland en de rest van Europa. Onder het kopje tracks is het mogelijk om een eerder zelf gereden route nogmaals te rijden, maar je kan via de website www.mioshare.com ook routes van andere fietsers downloaden of zelf een route aanmaken met de Mio Planning Tool. Kom je ergens anders een leuke route tegen? Het is ook mogelijk om GPX routes up te loaden naar de MioShare website en te synchroniseren met je Mio navigatiesysteem.

Surprise me

Met de surprise me functie kan je de Mio Cyclo 405 een ‘verrassende route’ laten bedenken. Om te voorkomen dat de finish 100 kilometer verder ligt is het mogelijk om grenzen te stellen aan de Surprise me functie. Zo kan je een maximale afstand of tijd instellen waarbij de Cyclo 405 als eindpunt het beginpunt neemt (Je fietst dus een rondje). Ook kan je een adres, POI of punt op de kaart als eindpunt instellen in combinatie met een maximale afstand of eindtijd.

De Mio Cyclo 405 berekent na het instellen drie verschillende routes waar je uit kan kiezen. Bij het berekenen van de route wordt uiteraard rekening gehouden met het gekozen fietsprofiel, zodat je met bijvoorbeeld een racefiets enkel op verharde wegen fietst.

Ervaring tijdens het fietsen

Eenmaal een route gekozen ging ik fietsen. Je ziet in de navigatiemodus een tot straatniveau ingezoomde routekaart met daarop de uitgestippelde route. De kaart beweegt mee met de rijrichting (Instellen naar het noorden is mogelijk) en links bovenin zie je op het scherm een duidelijke pijl voor de volgende afslag. Naast de pijl wordt je op de hoogte gehouden van de afstand tot de volgende afslag. Op het moment dat de afslag wordt bereikt klinkt er een piepje. Mis je de afslag dan klinkt er ook een alarmerende piep. Mocht je niet willen omkeren dan heeft het navigatiesysteem binnen enkele seconden de route aangepast naar de weg waarop je fietst.

In het begin is het even wennen om met navigatie te fietsen, maar al vrij snel leer je het kijken op het schermpje en het fietsen goed te combineren.

Op het navigatiescherm blijf je ook continue op de hoogte van de huidige snelheid en resterende afstand. Ook zie je hoogteverschillen van de fietsroute.

Mio Cyclo 405 als fietscomputer

Afstand, tijd en hoogte

Je kan de Mio Cyclo 405 ook gebruiken als fietscomputer. Met of zonder navigatie, de Mio Cyclo constateert vanzelf wanneer je in beweging bent, waarna je het verzoek krijgt of de rit moet worden geregistreerd (Opname starten). Je bent vervolgens op de hoogte van de volgende gegevens:

  • Snelheid
  • Afstand tot de volgende afslag (bij navigatie)
  • Gemiddelde actieve snelheid
  • Maximale snelheid
  • Afstand
  • Calorieën
  • Tijd actief
  • Hellingpercentage
  • Resterende afstand
  • Hartslag (Bij hartslagsensor)
  • Hoogte
  • Totale stijging in meters
  • Volgende heuvel in meters
  • Klim resterend in meters
  • Hellingpercentage van de volgende heuvel

Trainingen

Onder de button ‘Training’ vind je verschillende soorten trainingen. Zo is het mogelijk om jezelf een bepaald doel te stellen voor je fietstraining. De verschillende trainingsdoelen zijn:

  • Afstand
  • Tijd
  • Calorieën
  • HS-zone
  • Vermogenszone

Sensoren

Bij de Mio Cyclo 405 HC worden standaard een snelheids-, cadans- en hartslagsensor meegeleverd. Ik had de beschikking over deze sensoren, maar heb helaas problemen met het koppelen van deze sensoren. Ook gaat het monteren van de snelheidssensor niet op een wiel met platte spaken.

Als ik de reviews lees, dan ben ik helaas niet de enige die problemen met de sensoren heeft. Wil je met sensoren trainen, dan raad ik de Mio Cyclo 605 HC aan als alternatief. Dit navigatiesysteem van Mio heeft magneetloze sensoren en uit de reviews blijkt dat deze eenvoudiger zijn te monteren en te koppelen zijn.

Strava integratie

Het is mogelijk om je gegevens via de computer te synchroniseren met Strava. Wil je gebruik maken van Live Segmenten in Strava, dan is het noodzakelijk dat je een premium account bij Strava hebt.

Smartphone meldingen

Als je de Mio Cyclo 405 via bluetooth met je smartphone hebt gekoppeld, dan krijg je tijdens het fietsen meldingen van onder meer Whatsapp, SMS en Facebook Messenger. Je kan het bericht aflezen op het scherm van je Mio Cyclo, zodat je smartphone in je broekzak of tas kan blijven.

Mio Cyclo 405 HC of Mio Cyclo 405?

Het enige verschil tussen de Mio Cyclo 405 HC en de Mio Cyclo 405 is dat bij de eerste variant een cadanssensor en hartslagsensor wordt meegeleverd. Bij de Mio Cyclo 405 is het wel mogelijk om later nog een sensor bij te bestellen en te koppelen met de fietscomputer. Wil jij dus alles weten en meten? Dan kan je het beste voor de Mio Cyclo 405 HC kiezen, ben je vooral op zoek naar een fietsnavigatiesysteem? Dan is de Mio Cyclo 405 de beste keuze.

Mio Cyclo 405 HC of Mio Cyclo 605 HC?

Het topmodel van Mio is de Mio Cyclo 605. Beide apparaten zien er aan de buitenkant vrijwel hetzelfde uit. Zo hebben beide navigatiesystemen een 4 inch scherm en ook het gewicht is met 177 gram hetzelfde. Er zijn dan ook maar een paar kleine verschillen tussen de Mio Cyclo 405 en Mio Cyclo 605:

  • De Mio Cyclo 605 beschikt over Wifi, zodat je het apparaat draadloos via Wifi kan koppelen met je computer of laptop. Ook is het mogelijk via Wifi je resultaten te uploaden naar Strava.
  • Ook de meegeleverde snelheids- en cadanssensor verschillen met de snelheids- en cadanssensor van de Mio Cyclo 405 HC. Bij de Mio Cyclo 605 HC wordt een magneetloze snelheids- en cadanssensor meegeleverd. De snelheidssensor plaats je op de naaf van je voorwiel.

Voor wie is de Mio Cyclo 405 een aanrader?

Ben je op zoek naar een fietsnavigatiesysteem dat je snel van A naar B navigeert, dan is de Mio Cyclo 405 een aanrader. De navigatie werkt goed en snel, ook als je een verkeerde route fietst, dan wordt na een aantal meter een nieuwe route getoond. Tijdens het fietsen is het mogelijk om ook je fietsstatistieken als snelheid, route, tijd en hoogte bij te houden door de Mio Cyclo 405. De Mio Cyclo 405 beschikt over alle handige functies die je van een navigatiesysteem verwacht. Zo kan je onder meer navigeren op basis van Point of Interests en is er ook een Surprise me functie. De Mio Cyclo 405 zal in de meeste gevallen voldoen aan alle eisen van de toerfietser en vakantiefietser. Een perfect fietsnavigatiesysteem voor dagtochten en fietsvakanties.

Indien je nog meer wilt weten, dan kies je voor de Mio Cyclo 405 HC. Bij deze versie wordt een Snelheidssensor, cadanssensor en hartslagmeter meegeleverd, die je nog meer inzicht geven over je conditie en het rondje dat je hebt gefietst.

De Mio Cyclo 405 HC is een goed apparaat voor wielrenners die alles willen weten over hun rondje en regelmatig een uitgestippelde route willen rijden over verharde wegen. Monteer de meegeleverde mount op het midden van het stuur, dan zit deze stevig vast.

Waar is de Mio Cyclo 405 te koop?

Wij raden aan om te kiezen voor de opvolger van de Mio Cyclo 405, de Mio Cyclo Discover Plus. Deze heeft verbeterde specificaties en meer mogelijkheden.

Over Onlinefietser.nl

Alweer tien jaar geleden startten we met Onlinefietser.nl. Als fietsliefhebbers vinden we het leuk om onze ervaringen op de fiets te delen. Onze redactie bestaat uit wielrenners, MTB'ers en vakantiefietsers. Inmiddels reden we vele tienduizenden kilometers voor het testen van fietsen, fietskleding, fietsonderdelen en fietsaccessoires.

We werken samen met verschillende webshops op affiliate basis. We ontvangen een kleine commissie door te linken naar producten van deze webshops. Voor jou als bezoeker is de prijs echter hetzelfde, je ondersteunt Onlinefietser.nl in het schrijven van goede content door via één van deze links een aankoop te doen, maar uiteraard is dit niet verplicht.