Mokwheel Asphalt ST review

Mokwheel is een internationaal e-bike merk dat goed te betalen e-bikes ontwikkelt met functies die je in deze prijsklasse niet altijd tegenkomt. Met de Mokwheel Asphalt heeft het merk een betaalbare stadsfiets ontwikkeld die perfect is voor woon-werkverkeer, als boodschappenfiets en

Zo heeft de Mokwheel Asphalt ST een betrouwbare LG Accu en als één van de weinige e-bikes in deze prijsrange een koppelsensor. De iets bredere banden en verstelbare verende voorvork zorgen voor een comfortabele wegligging. We ontvingen de Mokwheel Asphalt ST (Step-thru model) en hebben de afgelopen weken deze Mokwheel e-bike uitgebreid getest voor deze review.

Mokwheel Asphalt review

Belangrijkste specificaties

  • Adviesprijs: 1299,- euro (Mokwheel is exclusief te koop op Mokwheel.nl)
  • Vermogen motor: 250W Stille Borstelloze Achtermotor
  • LG accu: 36V 14.7A
  • Type aandrijving: Koppelsensor
  • Actieradius: 45 kilometer tot 65 kilometer op een volle accu
  • Draaggewicht: 135 kilo
  • Verstelbare verende voorvork: 80 mm. verstelbare vering
  • Hydraulische schijfremmen: TEKTRO HD-M275 Hydraulische schijfremmen
  • LED display
  • Bediening via fysieke knoppen
  • Versnellingen: Shimano 7 versnellingen
  • Banden: 27.5″ x 2.4″ banden
  • Verkrijgbaar in 3 verschillende kleuren

Plus- en minpunten

Mokwheel Asphalt in elkaar zetten

Veel mensen zien op tegen het zelf in elkaar zetten van een E-bike. Heb je hiervoor wel het juiste gereedschap in huis? En ben je er wel handig genoeg voor? MokWheel stuurt al het gereedschap dat je nodig hebt mee, zodat je je over het gereedschap geen zorgen hoeft te maken. Daarnaast valt het aantal stappen dat je moet nemen voor het in elkaar zetten van de Mokwheel Asphalt wel mee. Het komt neer op de volgende stappen die je moet nemen:

  • Stuur monteren op de fiets en op de goede hoogte zetten. Het display vastzetten op het stuur.
  • Het voorwiel installeren op de fiets met de verlichting en het spatbord.
  • De pedalen monteren, dit is een kwestie van de pedalen op het crankstel draaien en daarna vastdraaien met de meegeleverde sleutel.
  • Bagagerek vastzetten.

Meer stappen zijn er niet, behalve het volledig opladen van de batterij voor het eerste gebruik. Wel is het handig om de fiets met twee personen in elkaar te zetten, zodat één iemand de fiets recht kan houden en mee kan helpen met het omdraaien van de fiets bij het installeren van het voorwiel. Met de meegeleverde gids wordt stap voor stap in het Nederlands uitgelegd hoe je de Mokwheel E-bike in elkaar kan zetten.

Mokwheel Asphalt ST test

Tijd om de Mokwheel Asphalt ST te testen voor deze review. We beginnen meteen met een rit van 60 kilometer.

Bedieningspaneel & Kleurendisplay

Met een verlicht kleurendisplay heb je altijd goed zicht op de prestaties van je e-bike. Met drie knoppen op het bedieningspaneel kan je door alle informatie bladeren op het display, pas je de snelheid van de fiets aan en kan je de instellingen veranderen.

Het display is in helderheid aan te passen, waardoor het ook bij felle zon goed af te lezen is. Op het scherm wordt onder meer getoond:

  • Snelheid in Km/h
  • Batterij
  • Tijd dat je aan het fietsen bent
  • Afstand
  • Trapondersteuning niveau
  • Vermogensbalk

Op het tweede scherm (Houdt pijltje omlaag in + het lampje) zie je:

  • Gemiddelde rijsnelheid
  • Maximale snelheid
  • Reisafstand
  • Totaal aantal gefietste kilometers

Trapondersteuning met Koppelsensor, vrij uniek voor deze prijsklasse

Dat de Mokwheel Asphalt is uitgerust met een koppelsensor is vrij uniek te noemen in deze prijsklasse. Een koppelsensor heeft als voordeel dat je snelheid wordt aangepast aan je trapsnelheid. Trap je harder, dan geeft de motor meer trapondersteuning. Dit zorgt voor een meer natuurlijke rijervaring in vergelijking met een cadanssensor, waarbij je de trappers vooral voor de vorm in beweging moet houden om vooruit te gaan.

De koppelsensor werkt goed en de trapondersteuning geeft een fijne ondersteuning, waarbij je nog steeds het gevoel hebt dat je zelf aan het fietsen bent en dus niet op een verkapte elektrische brommer zit. Je kan de trapondersteuning inzetten op vijf verschillende niveaus.

Bij het wegrijden kan je gebruik maken van een soort van opstart ondersteuning. Dit gaat niet met een gashendel, maar met het pijltje omlaag op het bedieningspaneel. Mokwheel noemt dit ‘loop assistentie’, voor als je bijvoorbeeld bergop loopt met de fiets, maar je kan het ook gebruiken om de fiets in beweging te krijgen bij het stoplicht.

Actieradius & Accu

Met een actieradius van 45 kilometer tot 65 kilometer op een volle accu en onder ideale omstandigheden (lage trapondersteuning, vlakke route, etc.) heeft de e-bike een vrij gemiddelde actieradius, maar in ieder geval meer dan genoeg voor dagelijks woon/werk verkeer. Op het display wordt getoond hoeveel batterij je nog hebt, zodat je goed kan inschatten hoe ver je er nog mee kan fietsen.

Motor

De Asphalt ST heeft een stille borstelloze 250 Watt achterwielmotor. Dit is het maximale wattage dat een motor in Nederland mag hebben. Ook de snelheid is conform wettelijke regelgeving begrenst tot 25 kilometer per uur. Het is een krachtige motor met een koppel van meer dan 45 Nm+, waarmee je met gemak tot 135 kilo draaggewicht vooruit kan brengen op zowel vlakke wegen als in de heuvels.

Goede TEKTRO hydraulische schijfremmen

De TEKTRO HD-M275 hydraulische schijfremmen zijn verrassend goed. Ze waren zonder extra afstellingen meteen goed afgesteld en remmen zonder te piepen. Je staat vrijwel meteen stil als je hard remt, perfect voor een noodstop.

Offroad fietsen?

Fiets jij graag over onverhard terrein? De iets dikkere banden (27.5″ x 2.4″) en verstelbare geveerde voorvork zorgen ervoor dat je met deze e-bike prima door de bossen in het mulle zand kan fietsen. Voor fietsen over het strand in zacht zand, raden we een fatbike aan met iets dikkere banden. De vering van de voorvork kan je aanpassen in verschillende standen of uitschakelen met een simpele draai aan de knop.

Fietsstuur

Het fietsstuur is eenvoudig te verstellen, maar hiervoor heb je wel een inbussleutel voor nodig. Even onderweg je fietsstuur verstellen is er dus niet bij zonder multi tool. De handvatten zijn niet ergonomisch, zoals je wel bij sommige andere modellen van Mokwheel ziet. Een gemiste kans, maar desondanks hebben ze wel voldoende grip en zijn ze uiteraard eenvoudig te vervangen als je toch ergonomische handgrepen wilt.

Verlichting en toeter

Natuurlijk wil je op de fiets goed zichtbaar zijn, op deze e-bike is dat zeker het geval, iets wat op de website niet met veel grandeur benoemd wordt. Op de fiets zit naast een erg felle koplamp, ook een achtlamp en aan de beide zijkanten in het frame ook nog LED verlichting die je nog beter zichtbaar maakt. Je zet de verlichting, die aangesloten zit op de accu, eenvoudig aan via het bedieningspaneel. De koplamp betreft een dubbele 48 Volt LED-lamp, van de achter verlichting hebben we helaas geen verdere specificaties. Naast verlichting zorgen de reflectoren tussen de spaken voor extra zichtbaarheid vanaf de zijkant.

In de video reviews zie je dat bij de Amerikaanse versie van deze e-bike een achterremlicht op de Mokwheel Asphalt ST zit, dit is bij het Nederlandse model niet het geval.

Een ander leuk detail is het toetertje dat op het bedieningspaneel zit. Maar wees gerust, er is ook bel gemonteerd op de e-bike. Je kan dus zelf de keuze maken tussen vriendelijk bellen of met spoed toeteren…

Standaard

Normaal gesproken vinden we de standaard van een fiets niet het bespreken waard, maar zelfs met bepakking weet de standaard van de Mokwheel Afphalt de fiets goed staande te houden. Daarom toch even het benoemen waard.

Onze ervaring met de MokWheel Asphalt ST

Wij hebben met veel plezier de afgelopen weken rondgefietst met de Asphalt ST van MokWheel. We hebben de MokWheel Asphalt ST uitgebreid getest en beoordeeld op het in elkaar zetten van de e-bike, het fietscomfort, actieradius en overall kwaliteit.

Het in elkaar zetten van de Asphalt ST daar kunnen we kort over zijn, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Iedereen die een Ikea kast in elkaar kan zetten, kan ook zonder problemen deze e-bike in elkaar zetten. Het aantal stappen valt erg mee, dus binnen een half uur is het mogelijk om een ritje te maken met de fiets.

Tijdens de eerste testrit valt meteen op dat de e-bike een koppelsensor heeft die goed reageert op de kracht die je op de trappers zet, om te bepalen hoeveel ondersteuning wordt geleverd en hoe hard je gaat. Met het bedieningspaneel kan je de trapondersteuning eenvoudig aanpassen. Het display is verder goed af te lezen en geeft je alle informatie die je onderweg nodig hebt. Omdat je maar een paar knoppen hebt op het bedieningspaneel is het even uitzoeken hoe je bij instellingen komt, maar dat heb je al snel door. De remmen reageren goed en snel, zonder te piepen. Ook hoefden we de remmen niet verder af te stellen, om slijtage te voorkomen.

De actieradius ligt volgens MokWheel tussen de 45 en 65 kilometer. Wij gaan hier niet beweren dat we dit op een wetenschappelijke manier getest hebben. Wel konden we kijken hoever we kwamen op de eerste volledig opgeladen batterij, dit was een afstand van 57 kilometer, waarbij gezegd moet worden dat we een groot deel op stand 5 trapondersteuning fietsen met 25 km/h. We kwamen in ieder geval weg met één keer per week opladen voor ons woon/werkverkeer.

Dan de overall kwaliteit van de Mokwheel Asphalt ST. Wat meteen opvalt zijn de kabels die allemaal in het zicht zitten bij het stuur. Hier herken je veelal een goedkopere e-bike aan, stoort het ons in het gebruik? Dat niet, maar we vinden het ook niet erg om 100 euro meer te betalen als de kabels mooier in het frame worden verwerkt. De kwaliteit van de belangrijkste onderdelen zoals de koppelsensor, remmen en versnellingen vinden we erg goed te noemen. Uiteraard hebben we dit niet kunnen beoordelen op slijtage, dus dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Al met al is het voor deze prijs gewoon een erg fijne e-bike. Er zijn betere woon/werkverkeer e-bikes, maar daar hangt een prijskaartje aan van minimaal 1000 euro meer. Voor een ieder met een lager budget, raden we deze Mokwheel E-bike in ieder geval zeker aan.

Let op: Online staan verschillende Youtube reviews met de Mokwheel Asphalt. Houdt er rekening mee dat in deze reviews veelal de Amerikaanse versie met 500 Watt motor, grotere Samsung accu en ‘duim gashendel’ wordt getoond, bij de Nederlandse versie van deze e-bike heb je vanwege wettelijke regelgeving 250 Watt vermogen en geen gashendel.

Verschil tussen de Mokwheel Asphalt & Mokwheel Basalt

Toen we voor het eerst hoorden van het merk Mokwheel, zagen we dat ze als één van de weinige e-bike merken e-bikes aanbieden die perfect zijn voor mensen die op fietsvakantie gaan en niet afhankelijk willen zijn van een stopcontact voor stroom. Zo kan je de Mokwheel Basalt omtoveren tot een echt Powerstation met omvormer en opvouwbare zonnepanelen, zodat je als er maar zon is kan blijven doorfietsen en onderweg ook je laptop, smartphone en camera kan opladen. De Mokwheel Basalt is daarom een fijne e-bike voor bikepacking en fietsvakanties. De Mokwheel Asphalt heeft deze powerstation mogelijkheid niet, maar is ook een echte woon/werkverkeer e-bike.