Remmen fiets vervangen

Voor de veiligheid op de fiets is de rem het belangrijkste fietsonderdeel van een fiets. Zonder goede remmen kun je geen goede noodstop maken en dat kan uiteraard een gevaarlijke situatie opleveren. Toch zijn de remmen van een fiets vaak het meest verwaarloosde onderdeel van de fiets. Tijd om hier verandering in te brengen met een artikel over het controleren, onderhoud en vervangen van fietsremmen.

Remkabel controleren

De remkabel is één van de belangrijkste onderdelen van de rem. Bij een niet goed functionerende remkabel wordt het signaal dat je vanaf de remhendel wilt geven naar de rem niet goed doorgegeven. Controleer de remkabel dus op knikken, barsten, gebroken vezels en rafelige uiteinden. Het is sowieso aan te raden om zowel de binnen als buiten kabels iedere twee jaar te vervangen, omdat de remkabels slijten bij veelvuldig gebruik. De wrijvingsweerstand tussen de binnenkabel en buitenkabel wordt na verloop van tijd groter hierdoor. Je merkt dit doordat je de remhendel minder gemakkelijk kunt in knijpen.

Afstellen van de remmen

Zorg bij het afstellen van de remmen dat de wiel stevig in de fiets zit en de velg precies in het midden van de vork staat. Het remblokje dient een afstand met de velg te hebben van ongeveer twee a drie millimeter. Bij een grotere afstand kun je dit bijstellen met de stelschroef op de rem. Hierdoor span je de binnenkabel aan en wordt de afstand tussen het remblokje en velg kleiner. Indien bij het remmen de remblokjes niet gelijktijdig de velg aanraken moet je de remhoeven afstellen, zodat deze aan beide kanten van de velg een gelijke afstand hebben, gebruik hiervoor een platte steeksleutel of inbussleutel.

Remmen onderhouden en reinigen

Voor het reinigen van de remmen kun je het beste het wiel uit de fiets halen, zodat je goed bij de remmen kunt. Gebruik voor het reinigen water en afwasmiddel. Maak eerst de velgranden van je fietswiel en de remblokken schoon met het sopje. Hiermee verwijder je het vuil op de remblokken en velg. Maak vervolgens de groeven in de remmen, welke zorgen voor de afvoer van het regenwater tijdens een regenbui, vrij van vuil en het slijpsel van de remblokken. Hiervoor kun je het beste een schroevendraaier gebruiken of iets anders waarmee je het vuil eruit kunt ‘krabben’. De groeven de remblokjes moeten minimaal 1 millimeter zijn. Indien dit niet het geval is, is het raadzaam om nieuwe remblokjes aan te schaffen. Naast dat het rijden met versleten remblokjes gevaarlijk is, is het ook slecht voor de levensduur van de velgen van je fiets.

Om de zoveel tijd zul je de remmen ook moeten smeren met olie. Smeer de olie op de draaipunten en veren van de remmen. Uiteraard moet je wel eerst de schanierpunten van eventueel vuil ontdoen.  

Remblokken vervangen

Het vervangen van een remblokje is een eenvoudige klus. Draai met een inbussleutel de bout van het remblokje los en haal het remblokje los van de rem. Het is per type remblokje anders of je de remblokken meteen kunt vervangen of eerst nog het remblokje uit de houder moet schuiven. Een compleet remblok kun je meteen vervangen, bij remblokken die je in een houder moet plaatsen moet je het blokje wisselen en de houder opnieuw vastzetten in de rem. Let er op dat het nieuwe remblokje in de juiste rijrichting wordt gemonteerd, dit staat aangegeven op het remblokje door middel van een pijl. Maakt het remblokje vervolgens vast met de bout in de remhoef. Het remblokje moet aan beide kanten even ver van de velg staan. Let er verder op dat het gehele remblokje de velg raakt bij remmen en dat ze enkel de velg en niet de band raken.

De volgende webshops verkopen alles wat je nodig hebt voor het vervangen van je fiets remmen:

 

V-Brake remblokken vervangen:

Remkabel vervangen:

Remblokken vervangen: