5 tips om warm te blijven op de fiets in de koude maanden van het jaar

De R zit alweer een tijdje in de maand en dat betekent kortere en koudere dagen. Stap jij elke ochtend op je fiets om naar het werk te gaan? Of ga je in het weekend er graag op uit voor een workout op je racefiets of MTB? Deze tijd van het jaar is het vaak een uitdaging om warm te blijven op de fiets. Koude handen, koude voeten of koud lijf, voor je het weet ben je zo afgekoeld dat je niet meer warm wordt. Hoe hard je ook doortrapt. Daarom 5 tips om warm te blijven tijdens al je ritten. Geen excuus meer om die fiets dit najaar te laten staan!

Tip 1: Hoe zorg ik voor warme voeten op de fiets?

Je voeten vangen veel wind tijdens het fietsen. En omdat ze laag bij de grond zitten hebben ze ook nog eens sneller kans om nat te worden door opspattend regenwater. Natte voeten koelen razendsnel af en hebben bijna geen kans meer om warm te worden.

Draag dus waterdichte schoenen of kies voor waterdichte overschoenen. Overschoenen zijn een soort regenjas voor over je schoenen, waardoor je gewone schoenen niet nat worden en ook nog eens langer mooi blijven.

Draag daarnaast sokken van wol of een synthetische stof. Vermijd katoen, want katoen houdt je zweet juist vast waardoor je voeten alsnog razendsnel afkoelen. Wil je je lichaam een handje helpen? Kies dan voor elektrisch verwarmde sokken met een oplaadbare accu. De accu is klein genoeg dat je hem niet voelt zitten tijdens het dragen. Met een volle batterij heb je gemiddeld 6 uur lang warme voeten. Dé oplossing voor mensen die snel last hebben van koude tenen of voor mensen met een onderliggende ziekte zoals de ziekte van Raynaud, diabetici en mensen met artritus of reuma. 

Tip 2: Hoe vermijd ik koude handen?

Een open deur, maar bescherm je handen met een goed paar handschoenen. Kies voor een waterdicht, goed geïsoleerd exemplaar. Tegenwoordig heb je ontzettend veel keuze in fietshandschoenen. Ga je wielrennen of mountainbiken? Kies dan voor relatief dunne, soepele handschoenen met veel grip. Voor je dagelijkse fietsritten kies je wat dikkere handschoenen met een isolatielaag en een buitenlaag van leer. Leer heeft de eigenschap de warmte goed vast te houden. Zeker als je op een elektrische fiets zit, zijn extra warme handschoenen geen overbodige luxe. Wil je het jezelf comfortabel maken kies dan voor elektrisch verwarmde handschoenen. Deze zijn verkrijgbaar in diverse varianten, van fietshandschoenen met grip tot stevige lederen handschoenen die ook ideaal zijn voor op de scooter. 

Tip 3: Hoe blijft de rest van mijn lijf warm?

Op koude dagen is het raadzaam je aan te kleden in laagjes. Begin met een laag thermokleding, bestaande uit een shirt met lange mouwen en een lange broek. Ook thermo-onderkleding is verkrijgbaar in een verwarmde variant. Draag daarover een trui van wol of fleece, om je lichaamswarmte goed vast te houden. En kies voor een winddichte, geïsoleerde jas. Ga je fietsen in de regen? Draag dan een hardshell jas of een regenjas over je gewone jas. Ook verwarmde jassen zijn tegenwoordig in vele uitvoeringen en kleuren verkrijgbaar.

Veel van je lichaamswarmte raak je kwijt via je hoofd. Draag dus een wollen of synthetische muts, liefst eentje die je lekker tot over je oren trekt. Ga je voor een sportieve fietstocht dan bescherm je je nek met een ronde nekwarmer. De uiteinden van een gewone sjaal kunnen je anders belemmeren in je bewegingen.

Tip 4: Je voeding

Wordt jouw lichaam lastig warm? Dan is het een goed idee je dieet eens goed onder de loep te nemen. Eet je weinig vlees? Dan zou het zomaar kunnen dat je een ijzertekort hebt opgelopen, waardoor bloedarmoede ontstaat. Je bloedsomloop doet daardoor een stapje terug, waardoor je het lastiger warm krijgt. Het bij slikken van vitamine B12 zou een goede oplossing kunnen zijn. Maar check dit altijd eerst even bij de huisarts.

Drink ook genoeg water, minimaal 2 liter, gedurende de dag. Daardoor kunnen alle lichaamsprocessen optimaal functioneren, waardoor je het minder snel koud krijgt.

Tip 5: Tips voor onderweg

Tijdens het fietsen zweet je ongemerkt veel. Het is belangrijk dit vocht snel weer aan te vullen. Neem een bidon mee voor onderweg of drink snel een glas water zodra je op de plaats van bestemming bent aangekomen. Wielrenners en mountainbikers doen er verstandig aan hun pauzes wat in te korten, want vooral in rust kun je snel afkoelen. Dat komt doordat je bloedsomloop na een paar minuten al terugzakt. Doordat het bloed minder snel rondgepompt wordt, is het voor je lichaam lastiger om uiteinden van je lichaam op temperatuur te houden.

Om warm te blijven is beweging essentieel. Leg tijdens het fietsen de nadruk liever op duurtraining dan op krachttraining. Zet je fiets dus in een lagere versnelling dan je normaal gewend bent en zorg ervoor dat je hartslag lekker omhoog gaat. 

Over Onlinefietser.nl

Alweer tien jaar geleden startten we met Onlinefietser.nl. Als fietsliefhebbers vinden we het leuk om onze ervaringen op de fiets te delen. Onze redactie bestaat uit wielrenners, MTB'ers en vakantiefietsers. Inmiddels reden we vele tienduizenden kilometers voor het testen van fietsen, fietskleding, fietsonderdelen en fietsaccessoires.

We werken samen met verschillende webshops op affiliate basis. We ontvangen een kleine commissie door te linken naar producten van deze webshops. Voor jou als bezoeker is de prijs echter hetzelfde, je ondersteunt Onlinefietser.nl in het schrijven van goede content door via één van deze links een aankoop te doen, maar uiteraard is dit niet verplicht.