Wat te doen met het voorwiel bij een voorvork fietsendrager?

Op Onlinefietser.nl raden we voor racefietsen en mountainbikes aan om deze te vervoeren op een dak fietsendrager. Een van de vragen die dit oproept is: Waar laat ik dan het voorwiel van mijn racefiets of mountainbike? Hiervoor zijn grofweg twee oplossingen voor die we in dit blog gaan bespreken.

Voorwieldrager op het dak

De beste oplossing is een speciale voorwieldrager voor op het dak. Hiervoor heeft Thule de Thule Wheelcarrier op de markt gebracht. Ideaal voor als je je racefiets of mountainbike op een voorvork fietsendrager vervoert. De Thule Voorwieldrager is geschikt voor fietswielen met een maximale grote van 29 inch. Ook wielen met een schijfrem kunnen geplaatst worden op de voorwieldrager. Als je de drager niet gebruikt, dan kan deze worden ingevouwen naar het dak toe.

Voorwiel in een wieltas

Ga je niet met een volle kofferbak op pad, dan kan je het voorwiel uiteraard ook in de kofferbak vervoeren. Het is dan wel aan te raden om het voorwiel op te bergen in een wieltas, zodat je kofferbak niet vies wordt. Nadeel bij deze oplossing is dat als je op vakantie gaat de kofferbak al erg vol zit en er dus in de meeste gevallen geen plaats is voor een voorwiel.

Voorvork fietsendrager

We schreven eerder al verschillende blogs over de beste fietsendrager voor een mountainbike en racefiets. Kort samenvattend is een dak fietsendrager waarbij de fiets vastgezet kan worden op de voorvork de beste oplossing voor het vervoeren van een racefiets of mountainbike, een voorbeeld hier van is de eerder door ons geteste Thule Outride. Hierbij is niet mogelijk om het kwetsbare carbon frame te beschadigen, omdat er geen kracht wordt uitgeoefend op het frame. Wat bij een niet-voorvork fietsendrager altijd het geval is. Wat we wel even moeten opmerken is dat onder meer Thule inmiddels een aantal trekhaak fietsendragers heeft waarbij de grijparm is beveiligd tegen het uitoefenen van te veel druk bij het vastzetten van de fietsen. Het gaat dan onder meer om de Thule Easyfold.

Fotocredits: Thule